İşlerinizi Aksatmadan Ailenize Daha Çok Zaman Ayırmak İster

İşlerinizi Aksatmadan Ailenize Daha Çok Zaman Ayırmak İster

İş hayatında sorumluluklarınız arttıkça yapmanız gereken işler de çoğalmaya başlar. Şirketlerde tepe yöneticisi olmuş bir çok müdür “İşlere yetişemiyorum. İş yoğunluğu nedeniyle ailemi ihmal ediyorum.” diye yakınır.

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; text-align: justify; line-height: 12.0px; font: 78.0px Helvetica} p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; text-align: justify; line-height: 12.0px; font: 10.5px Garamond} p.p3 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; text-align: justify; line-height: 12.0px; font: 10.5px Garamond; min-height: 12.0px} p.p4 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; text-align: justify; font: 10.0px Garamond; min-height: 12.0px} p.p5 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 11.0px Helvetica} p.p6 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 10.0px 'Swis721 BlkCn BT'} span.s1 {letter-spacing: -0.2px} span.s2 {letter-spacing: -0.3px}

İ

ş hayatında sorumluluklarınız arttıkça yapmanız gereken işler de çoğalmaya  başlar. Şirketlerde tepe yöneticisi olmuş bir çok müdür “İşlere yetişemiyorum. İş yoğunluğu nedeniyle ailemi ihmal ediyorum.” diye yakınır.


Bu yazımda sırtınızda duran ağır iş yükü nedeni ile kamburunuzun çıkmaması ve ailenize daha fazla zaman ayırabilmeniz için size bazı ipuçları vermek istedim.


B’LERİ KULLANMAK

Boşver

Başka Zaman Yap

Başkasına Yaptır

Ben Yaparım


İş Yapma Sanatı 

Daha çok iş üretebilmek için  “B” leri kullanın.


İş hayatı zorluklarla dolu bir maratondur. Okulda sınavlardan, ödevlerden, projelerden bıkmış öğrenciler “Okul bir bitse, bir işe başlasak” diye yakınırlar. Okul bitip bir iş bulduklarında, sabah sekiz, akşam dokuz, haftada altı gün çalışmaya başladıklarında, iş hayatının ne kadar zor olduğunu çok çabuk fark ederler ve “Keşke şimdi okulda olsak” demeye başlarlar.

İnsan hayatının kolay bir dönemi yoktur ki. Doğumdan ölüme, bebeklikten ihtiyarlığa her dönemin, her yaşın kendine özgü zorlukları vardır. Hayatta mutlu olmanın sırrı, yaşam içindeki zorlukları kabullenip, zorlukların üstesinden gelecek güçlü, azimli ve istekli çalışmayı bıkmadan, usanmadan yaparak, küçük başarılardan neşelenip, memnun olmasını becerebilmektir.


İş hayatında yapılması gereken işler bitmez. İşin biri biter, bir yenisi gelir. Bazen size gelen işlere yetişememeye başlarsınız. Bunalırsınız. İşleri bitiremeyince rahatsız olmaya başlarsınız. Başarısız olmaktan korkarsınız. Moraliniz bozulur.


Tepe yöneticisi olduğunuzda, sırtınıza yüklenen işler artar, sorumluluklarınız çoğalır. Herkes her işi sizden beklemeye başlar. İşlerin yığılmasını önlemek, işlerin altında boğulmamak için iş yapma yönteminizi değiştirmeniz gerekir. 


Bir günde, iki güne eşdeğer saat çalışarak, üç günlük iş üretebilmek için de “4B” metodu kullanırdım. Her sabah saat yedi’de bankaya gitmek için arabama bindiğimde, elime sekreterimin hazırladığı ‘Yapılacak İşler Listesi’ni alıp, yol boyunca yaklaşık yirmi dakika içinde 4B metodunu kullanarak o gün yapacağım işleri planlardım.

Boşver

O kadar çok yapmam gereken iş olurdu ki, hepsini birden yapmamın mümkün olmadığını anladığımda, ilk yaptığım şey, önümde yığılmış işlerden hangilerine “Boş ver” diyebileceğimi tespit etmek olurdu.


“Boş ver yapma”, “Çöpe at gitsin”, “Üstünü çiz ve unut”, “Gereksiz, Lüzumsuz” diyeceğim işleri belirleyip üzerlerini çizerdim. O gün “Yapmam Gereken İşler Listesini” öncelikle on sayfadan yedi sayfaya düşürürdüm.   


Aman dikkat!

Boş vermemeniz gereken işlere “boş ver” derseniz başınız derde girebilir. 


Patronunuzun “yap” dediği bir işe siz “boş ver” derseniz ileride canınız yanar. Yapmanız gereken kritik bir işi doğru değerlendiremeyip “boş ver” derseniz sonunda zarar görebilirsiniz. 


Yani “Boş ver” demeden önce iyi düşünün. Kendinizden emin olmadan “boş ver” diyerek işleri listenizden silmeyin.


Başka Zaman Yap

Geriye kalan yedi sayfalık yapılacak işler listesini tekrar gözden geçirip, acaba bunlar içinde şimdi yapmasam olacak işler var mı diye incelerdim. 


“Başka zaman bakarım”, “Şimdi kalsın zaman harcayamam”, “Acelesi yok, beklesin”, “Ertelemem mümkün mü” diyeceğim işleri belirleyip onları listemden çıkartıp “Başka Zaman Düşüneceğim İşler” sepetime koyardım. 


O gün için, “Yapmam Gereken İşler Listesi” yedi sayfadan beş sayfaya düşerdi.


Aman dikkat! 

Muhakkak yapılması gereken bir işi yanlışlıkla başka zaman yaparım diyerek ertelemeye kalkmayın. Her işin bir doğru yapılma zamanı vardır. Bazı işler zamanlı işlerdir. Yapılması gereken tarihte yapılmaz ise sonuç alınmaz. İhale tarih ve zamanını kaçırmak, toplantı gününü şaşırmak, vergi beyannamesi verme zamanını unutursanız ne olur?  Canınız yanabilir.


Başkasına Yaptır

Beş sayfa işi de tek başıma benim yapmam mümkün olmadığı için, listemde üçüncü elemeyi yapardım. 


Kalan beş sayfada yazılı işler arasında başkasına verip yaptırabileceğim işler var mı diye araştırırdım.


“Başkasına yaptırabilirim”, “Başkasına yaptır”, “Benim yapmama gerek yok” diyeceğim işleri belirleyip bu tür işleri de yapmaları için yöneticilerime gönderir, onlara görev olarak verirdim.


Bunun sonunda “Yapmam Gereken İşler Listesi” beş sayfadan bir sayfaya düşerdi.


Başkasına yaptıracağınız işleri muhakkak takip etmeniz gerekir. Takip etmezseniz, başkasına yapsın diye verdiğiniz işler yapılmayabilir.


“Takip Edilen İşler Listeniz” kabarsa da bu işler arzu ettiğiniz gibi yapıldı mı diye takip etmek zorundasınız. Takip edilmeyen işlerin çoğu istediğiniz mükemmellikte yapılmayabilir. Karadenizli balıkçıların söylediği şu güzel sözü unutmayın “Teknen varsa kıçında, tezgahın varsa başında olacaksın”


Aman dikkat!

İşleri başkasına vermeden önce düşünün. İşi vereceğim kişi bu işi layıkıyla yapabilecek kişi midir? Tecrübesi, bilgi birikimi, iş yükü, niyeti ve kabiliyeti bu işi yapmak için yeterli midir? İyice düşünün. Doğru değerlendirin. 


İşleri iş bilmeyenlere ve iş yapmaya niyeti olmayanlara verirseniz işler yapılmaz. Faturası size çıkar. Üzülürsünüz.


Ben Yaparım

Geriye kalan işler, boş verip çöp kutusuna atamadığım, şimdi kalsın başka zaman bakarım diye erteleyemediğim, benim işim değil başkası yapsın diye ayıramadığım işler olurdu. İş başa düştü demek zorunda olduğum, benim şahsen yapmam gereken işleri önüme koyup düşünmeye başlardım. 


Sizin şahsen yapmanız yapmanız gereken işler için önce bir öncelik ve önem sırası hazırlamanız gerekir.


Daha sonra da hemen işleri yapmaya başlamadan önce kendinize bir plan yapın. İşleri ne zaman, nerde, nasıl, hangi süratte, kimlerden ve nerelerden destek alarak yapacağınızı planlayın.


Öncelik Vermek

“Benim İşim” dediğim işleri kollarımı sıvayıp hemen yapmaya başlamazdım. 


Önce bu işleri bir “Öncelik Sırasına”, “Önem Sırasına” dizerdim. 


Tek sayfada yer alan yaklaşık yirmi beş işin hangisi daha önemli? 


Hangi işi yaparsam bana daha çok faydası dokunacak? 


Patronum hangi işin daha önce yapılmasından memnun olacak? 


Sorularını kendime sorardım. Ona göre yapacağım işleri sıraya dizerdim.  


Plan Yapmak

Önem ve öncelik sırasına dizilmiş işleri yapmaya başlamadan önce son olarak bir plan yapardım. Hangi işe ne zaman başlayıp, ne zaman bitirmem gerektiğini belirleyip, işe başlama ve bitiş tarihlerini işlerin yanlarına yazardım.


Öncelik verme ve planlama işi bittikten sonra, arabada yanımda duran günlük gazetelere göz atmaya başlardım. Yaklaşık on beş dakika sonra araba bankanın garajına girdiğinde o günkü planladığım işleri yapmak üzere kollarımı sıvardım.


Altı yılda, on sekiz yıl çalışmış gibi sonuçlar elde edebilmeyi bu yöntem ile başarmıştım, banka genel müdürü olduğum dönemde. 


İşlerimi aksatmadan yapabilmiştim.


Aileme daha çok zaman ayırabilmiş miydim. 

“Hayır!”